Poszukiwany wykonawca do renowacji historycznego parowozu Px29 w Stacji Muzeum
Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie ogłosiło poszukiwanie specjalisty do przeprowadzenia naprawy historycznego parowozu oznaczonego jako Px29. Zadaniem tej jednostki było prowadzenie turystycznych przejazdów zarówno dla indywidualnych turystów, jak i grup zorganizowanych. Planowane jest, że prace renowacyjne rozpoczną się w następnym roku, a ich efekty będą widoczne na szlakach kolejowych od sezonu 2025.
Zleceniodawca oczekuje, by wszystkie prace związane z naprawą zostały zakończone nie później niż do końca listopada w roku następnym. Pozwoli to na ponowne wprowadzenie parowozu do eksploatacji w 2025 roku. Kryteria oceny ofert to cena (60% punktów) oraz długość okresu gwarancji (40%). Stacja Muzeum planuje rozpatrywać oferty od 15 grudnia.
Po zakończeniu prac remontowych, parowóz będzie znów kursował na trasie Sochaczew – Wilcze Tułowskie. Wcześniejszy remont, który pozwolił na powrót do ruchu w sezonie turystycznym 2018, zrealizowano w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
Lokomotywa Px29-1704 była ostatnią czynną jednostką z dwóch zachowanych parowozów tego typu. Rozpoczęła swoją służbę na sieci kolei kujawskich, a później była eksploatowana na różnych trasach, między innymi na kolejce jędrzejowskiej, przeworskiej oraz hrubieszowskiej. Po wycofaniu z ruchu, parowóz został uznany za muzealny eksponat i w latach 1982-1984 poddany renowacji w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu. Zanim jednak stał się zabytkiem, pojawił się w popularnym serialu „Alternatywy 4” Stanisława Barei. Drugi egzemplarz parowozu – Px29-1708 również jest częścią zbiorów Stacji Muzeum w Sochaczewie.